torstai 22. tammikuuta 2015

räkälää ja muffareita

Hyvää huomenta räkälästä. Flunssani on viiden vuoden jälkeen löytänyt uuden kaavan. Se on on-off. Seriously? Joka toinen päivä olo on ihan kohtuullinen ja joka toinen ihan schaisse.Kuudes (teatteri)vuosi, (flunssan) uudet kujeet. Tätä olotilaa ei todellakaan paranna viimeöiset tanssijalat. Mulla ei ikinä ole menneet unet sivusuun levottomien jalkojen takia, ja nyt sitten. Pyhpah! Aamulla (ahaha heräsin yhdeltätoista) olin ihan tööt ja keitin sekä kahvia että teetä ja mietin sitten hämmentyneenä, että kumpaa tässä nyt jois.

Toisaalta, ehkä ne mun jalat oli vaan niin intoina maihareista, jotka mies eilen toi töistä mulle:




Eihän ne ihan tyttömäisimmät ole, mutta koiraa ulos viedessä ihan kätevät. Varsinkin kun mun talvikenkulien pohjat on lähestulkoon sileät. Jäisistä mäistä muuntuu yhtäkkiä ei niin kivoja liukumäkiä. Tosin ei nääkään estä mua kompuroimasta puiden juuriin. Mut ei ainakaan varpaisiin satu, koska nää on mallia mummonpotkija, eli teräskärkiset!

Ihmettelen, että nuo ylipäätään oli mulle sopivat, kun ovat kokoa 38 ja normaalisti 37:kin saattaa pyöriä jalassa. Jalat on mallia liian matala normaaliksi jalaksi, mutta liian kapea räpyläksi. Hnngh.
 

Eilen oli  flunssankin puolesta tosi jees päivä ja pääsin taas Italian tunneillekin. Siivoilin ja leivoin illalla banskumuffineja. Meidän pöydällä kun oli pari vähän paremmin kypsynyttä yksilöä, jotka päätin vielä ottaa hyötykäyttöön,valitettavasti kun banaanien kohdalla sanonta ei mene niin kuin viinin tai naisten. Ulkonäkö tosin aiheutti jo pientä pelontunnetta, mutta onneksi nämä kaksi olivat vielä muffarikelpoisia.

Alkuperäinen resepti oli ihan muffarikirjasta, mutta tapani mukaan mähän en reseptejä koskaan noudata, joten tässä tulee mun versioni:

150g vehnäjauhoja
50g kookoshiutaleita
1tl leivinjauhoja
100g sokeria
n.1dl maitoa
2 kananmunaa

n.1dl auringonkukkaöljyä
2 (hieman ylikypsynyttä) banaania soseutettuna.

Kuumenna uuni 200 asteeseen. Sekoita kuivat aineet keskenään. Vatkaa kulhossa kananmunat, maito, sekä öljy sekaisin. Lisää kuivat aineet (siivilän läpi). Lisää banaanisose.

Lisänä laitoin tuohon vielä hunalla maustamiani ja paahtamiani auringonkukansiemeniä.









Sitten vaan lusikoimaan taikinaa vuokiin Paistoaika on 20 minuuttia. Alkuperäinen resepti sanoi, että tuosta tulisi 12, mutta itse sain aikaan 19 muffinia. Tosin niiden koot heittelivät hieman:




Muffarit voi tarjoilla vaikka jäätelön kera! :)


Hauskoja leipomishetkiä teille, minä palailen tästä niiskuttamaan peiton alle teekupposen ääreen!

~Annie

1 kommentti: